جنس دیواره های چاهکوه
نوشته شده توسط : hsi

 

سیلت و آهک تشکیل شده است و همین امر آن را برای فرسایش و انحلال مستعد می سازد تا جایی که در بسیاری نقاط آن حفره های عمیقی به جشم می خورند. شیارها و خطوط فرسایشی موازی متعددی نیز در دیواره ها وجود دارند که در برخی نقاط به دلیل عمق زیاد فرم های قاشقی یا قیفی به خود گرفته اند.

سفر به تنگه چاهکوه زیبا و دیدنی در جزیره قشم

سفر به تنگه چاهکوه زیبا و دیدنی در جزیره قشم

علت شکل گیری

دلیل اصلی به وجود آمدن این دره و دره های مشابه اطراف آن شکستگی های ایجاد شده در طاقدیس بزرگی است. طاقدیس ها چین‌خوردگی‌های طاق‌مانند زمین هستند که در ایجاد گنبد نمکی نمکدان ( طولانی‌ترین غار نمکی جهان در قشم ) نیز تاثیر داشته اند. نیروهای طبیعی باعث شده اند تا یک گسل، یک کوه سنگی یکپارچه را به صورت ضربدری برش دهد و چهار تنگه را ایجاد نماید که در یک نقطه به هم برخورد می کنند.

 

آنچه که در تنگه چاهکوه مشاهده می شود در نتیجه ی سالها فرسایش سنگ های رسوبی به وسیله باد، آب باران، بارش های سیل آسا و شدید و نور آفتاب شکل گرفته است.آهک یا بی کربنات کلسیم موجود در دیواره ی تنگه، نسبت به اسید آب باران واکنش نشان داده و در آن حل می شود و شکاف ها و حفره های کوچکی را به وجود می آورد.

 

آب به این سنگ ها نفوذ نمی کند و به همین دلیل، فرسایش به صورت لایه لایه رخ می دهد و آب پس از چرخیدن درحفره ها دوباره به بیرون می ریزد و یا تبخیر می شود. در نتیجه این عمل، با گذشت زمان، این حفره ها، روز به روز بزرگتر شده و در طی میلیون ها سال به شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره های عدسی، قاشقی و کروی شکل در دل دیواره دره تبدیل می شوند.

سفر به تنگه چاهکوه زیبا و دیدنی در جزیره قشم

پوشش گیاهی و جانوری

در چاهکوه گیاهانی متناسب با آب و هوای بیابانی، استوایی و بیشتر به صورت درخت و درختچه های پراکنده و استپی رشد و نمو می یابند.وجود چاه های آب در این تنگه باعث شده تا پرندگان زیادی برای زندگی به اینجا بیایند. از سوی دیگر ۱۶ گونه جانوری نیز در این منطقه زندگی می کنند که از میان آنها می توان به گونه ارزشمند غزال اشاره نمود.

سفر به تنگه چاهکوه زیبا و دیدنی در جزیره قشم

امکانات رفاهی منطقه

به واسطه ی اینکه تنگه چاهکوه یکی از بخش های ژئوپارک جهانی قشم به شمار می رود امکاناتی برای تایید سازمان جهانی یونسکو در آن ایجاد شده است که عبارتند از: سرویس بهداشتی، تابلو آموزشی و زیست محیطی، سطل زباله، پارکینگ و کیوسک نگهبانی.این تنگه فاقد پوشش آنتن تلفن همراه می باشد بنابراین در مدت زمان حضور در آن امکان برقراری ارتباط را نخواهید داشت.




:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: